به گزارش زائرنیوز از خراسان رضوی، آیتالله سیداحمد علمالهدی امروز_ جمعه نوزدهم اردیبهشت_ در خطبههای نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد با بیان اینکه اخلاصی که در خدمت خادمین آستان مقدس رضوی وجود دارد، بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: ازیکطرف این عزیزان با عشق و ارادت به ساحت مقدس امام هشتم (ع) خدمت میکنند، از طرف دیگر با حُسن خدمت، ابتکارها، برخوردهای نیکو، خوشرفتاریها عمدتاً تکریم خاصی از میهمانان امام رضا (ع) و زائران در این حرم مطهر انجام میدهند که همه آنها مرهون تدابیر ارزشمند و ابتکارات خالصانه و عالمانه تولیت آستان قدس رضوی است.
وی با بیان اینکه ارزشمندترین تقدیر و قدردانی از ساحت مقدس امام هشتم (ع)، تشکر از خدام با اخلاص امام رضا (ع) است، افزود: غیر از مسئله حرم مطهر، آستان قدس رضوی در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و عمدتاً فعالیتهای فرهنگی با همان اخلاصی که خدام حرم دارند، مخلصانه در محضر مقدس امام هشتم (ع) خدمت انجام میدهند.
نماینده ولیفقیه در خراسانرضوی گفت: امام رضا (ع) به دو جریان بسیار عنایت داشتند، نخستین جریانی که حضرت توجه ویژه به آن داشتند، مهماننوازی بود، هرکه مهمان امام رضا (ع) میشد، مورد توجه قرار میگرفت، شما زائران همین که قدم در حرم گذاشتید و سلام میدهید، دلتان که تکان میخورد و اشکتان جاری میشود، ایشان جواب سلام شما را میدهد. حتی اول امام رضا (ع) به شما سلام کردند، خدا به پیغمبر (ص) میگوید «وقتی مؤمنین و مؤمنات به دیدار تو میآیند، تو اول سلام کن»، وقتی شما وارد حرم امام رضا (ع) میشوید، امام اول به شما سلام میکنند و این اثر سلام حضرت است که وقتی سلام میدهید، دلتان میلرزد.
توجه ویژه حضرت رضا (ع) به خادمان
وی افزود: دومین جریانی که حضرت رضا (ع) به آن توجه ویژه دارند، خدام ایشان هستند؛ اباصلت میگوید «وقتی جگر آقا به زهرآلوده شده بود، چند لحظه بیشتر به نقطه شهادت حضرت باقی نمانده بود که فرمودند سفره را بینداز خدام غذا بخورند، من که از دنیا بروم خدام دیگر غذا نمیخورند؛ خادمان گفتند ما نمیرویم، ما چه زمانی بدون آقا سر سفره رفتیم که اکنون برویم؟».
آیتالله علمالهدی ادامه داد: با این توجهی که حضرت به خدام داشتند، قدردانی از امام رضا (ع) تشکر از خدام ایشان بهخصوص تولیت این آستان است که مدیریت آستان را مدبرانه تأمین میکنند.
وی در بخش دیگری از خطبههای نماز جمعه مشهد گفت: از شما برادران و خواهران بابت اظهار لطفی که داشتید و در سالگرد شهادت شهدای خدمت و شهید آیتالله رئیسی شرکت کردید، تشکر میکنم؛ همچنین از تولیت آستان قدس که نهایت عنایت را در طول این مدت در تعظیم و تجلیل این شهید بزرگوار داشتند نیز کمال تشکر و قدردانی را دارم.
امام جمعه مشهد در ادامه با بیان اینکه امام هشتم (ع) بعد از شهادت امام صادق (ع) متولد شدند، افزود: حضرت صادق (ع) قبل از شهادتشان در روزی که عدهای خدمتشان بودند، فرمودند «یخرج الله منهو» و به حضرت موسی بن جعفر (ع) اشاره کردند که فریاد و دادرسی از امت، فضل و حکمت امت و نشانه این امت را خدا از موسی بن جعفر (ع) خارج میکند؛ قبل از اینکه امام صادق (ع) به شهادت برسند، مژده ولادت امام هشتم (ع) را دادند.
وی ادامه داد: آنچه در بشارت ولادت امام هشتم (ع) از زبان امام صادق (ع) قابلتوجه هست، تعابیری است که ایشان از امام رضا (ع) میکنند و میفرمایند آقایی که میخواهد متولد شود، فریادرس و دادرس این امت هست.
آیت الله علم الهدی گفت: حکومت بنیامیه و بنیعباس در مقابل جریان امامت حضرت رضا (ع) اساسشان این بود که امام را سرکوب کرده و فکر میکردند با زندانی کردن و شهادت ایشان، سرنوشت امامت تمام میشود، زیرا هیچ سنگلاخی برای حکومت اموی و عباسی بدتر از جریان امامت نبود.
وی افزود: اینکه مردم بگویند خلیفه پیغمبر (ص) باید اعلم امت، عادلترین و زاهدترین آنان باشد و همچنین باید مانند پیغمبر (ص) دارای معجزات باشد، هارون نابکار و نامرد میتواند خلافت پیامبر را انجام دهد؟ پس باید این فعل را از مردم گرفت.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه در بنیعباس، بهواسطه شیطنت، مکر و نابکاری که مأمون ملعون داشت، به او «معاویه بنیعباس» میگفتند، خاطرنشان کرد: مأمون در این مسیر حرکت کرد که باید فکر خلافت پیامبر را از مردم گرفت و شهادت و سرکوب کردن امام نتیجه ندارد.
تلاش برای از بین بردن اندیشه امامت
وی افزود: مأمون برای این هدف خود، توطئههای زیادی انجام داد، دستور داد کتابهای فلسفه یونانی را به عربی ترجمه کردند و آن را در اختیار جوانان قرار دادند تا اندیشه فلسفی یونانی جای فلسفه اسلامی را بگیرد و جوانان دیگر دنبال اندیشه امامت نباشند؛ اگر این توطئهها نتیجه میداد، اندیشه امامت، اندیشه قرآن و نبوت پیغمبر از بین میرفت.
آیتالله علمالهدی با تأکید بر اینکه وجود اقدس امام هشتم با کمال قدرت مقابل مأمون ایستاد و همه توطئهها و سیاستهای او را باطل کرد، ادامه داد: مأمون روزی چشم باز کرد که دید همه مملکت میگویند رهبر و خلیفه باید «امام» باشد و تنها امام رضا (ع) باید خلافت کند و وقتی کار به اینجا رسید، مأمون متوجه شد نمیتواند حکومت کند.
اعتقاد به امامت، اعتقاد به حکمرانی ولایی است
وی یادآور شد: امامت تنها به این نیست که در دلتان معتقد باشید، امام دارید، اصل اعتقاد به امامت این است که امام حکمرانی کند، این ایده امام که حکمرانی امامت بود، در همین سرزمین امام رضا (ع) با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام ولایی جمهوری اسلامی عملی شد؛ یعنی آنچه که انقلاب ما به وجود آورد که ولایت حکمرانی کند، ایده امام هشتم بود که نقطه عملی آن، پیروزی انقلاب بود.
امام جمعه مشهد با اشاره به یکتایی مدیریت انقلاب از ابتدای رهبری امام راحل تا به امروز و توسط رهبر معظم انقلاب ادامه داشته است، تصریح کرد: در سال ۶۰ حوادثی در مملکت اتفاق افتاد، از جمله شهادت ۷۲ تن در دفتر حزب جمهوری اسلامی که به شهادت رئیسجمهور و نخستوزیر منجر شد و علاوه بر آن، حوادث مختلف به وقوع پیوست، اما کشور تکان نخورد و سال ۱۴۰۳ عین سال ۶۰ ماست.
وی افزود: در سال ۱۴۰۳ رئیسجمهور با وزیر امورخارجه، یک امام جمعه معتبر، یک استاندار قوی و نیرومند و یک سردار رشید به شهادت رسیدند و این شهادت، رئیسجمهوری که با عزم جدی برای خدمت به مردم در سه سال، کشور را به یک اوج رساند و آنهمه حرکت در جهت آبادانی و اعتلای کشور و جامعه انجام داد را از ما گرفت، این رئیسجمهور تنها با یک ادعا پیش میرفت و آن اینکه میگفت «من سرباز آقا هستم».
آیتالله علمالهدی ادامه داد: چنین رئیسجمهوری به شهادت رسید و مردم دلهره و اضطراب خودشان را در تشییعجنازه این رئیسجمهور نشان دادند؛ اما کشور تکان نخورد و قوی و نیرومند اداره شد، بلافاصله انتخابات برگزار شد، رئیسجمهور دیگری انتخاب شد، دولتی تشکیل داده شد و نظام این کشور با قدرت ادامه پیدا کرد، این مدیریت رهبری است.
وی به حوادث منطقه نیز اشاره و اظهار کرد: اتفاقات متعددی نیز در منطقه افتاد و بعد از شهادت سید مقاومت و با وجود اینهمه حوادث، مقاومت با قدرت سر جای خود ایستاده است و علاوه بر آن نیز یمن مقاوم، آمریکا را نادم و پشیمان کرد.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه حوادث سال ۱۴۰۳ بسیار مخوفتر از حوادث سال ۶۰ بود اما به خاطر وجود یک رهبر حکیم و مدبر، کشور با آرامش و با قدرت سرپا ایستاد، خاطرنشان کرد: امامت وقتی در مرحله اجرایی و عملیاتی قرار گرفت، مدیریت، توان و استعداد مملکت در سال ۶۰ با سال ۱۴۰۳ تفاوتی ندارد زیرا رهبری، رهبری امامت و ولایت است.
وی با بیان اینکه ایده امام هشتم در امامت عملیاتی که در حدیث سلسله الذهب فرمودند، این نوع حاکمیت و حکمرانی الهی است که خداوند بر ما منت گذاشت و ما این نعمت را لمس کردیم، یادآور شد: در میان همه نسلهای اسلام و شیعه، ما نسلی بودیم که حاکمیت اصل ولایت را به شکل عملیاتی در جامعه دیدیم و لمس کردیم و از خدا میخواهیم ما را نسلی قرار دهد که حکومت جهانی امام زمان (عج) را لمس و درک میکنیم.
- نویسنده : محمدجمال رنجبر