روز مشهد را ۱۰ دی ماه نامگذاری کردند و قرار است تا هر سال در این روز طی مراسمی نشان مشهدالرضا(ع) به واجدان شرایط اعطا شود اما اینکه این اقدام و اهتمام به چه میزان مبنای علمی دارد و در عمل با چه ساز و کارهایی میتواند باعث رشد و تکامل و تقویت مولفههای شهری […]
روز مشهد را ۱۰ دی ماه نامگذاری کردند و قرار است تا هر سال در این روز طی مراسمی نشان مشهدالرضا(ع) به واجدان شرایط اعطا شود اما اینکه این اقدام و اهتمام به چه میزان مبنای علمی دارد و در عمل با چه ساز و کارهایی میتواند باعث رشد و تکامل و تقویت مولفههای شهری و شهروندی باشد نیازمند بازخوانی، بررسی و تامل بیشتر دارد.
شهر یک پدیده و موجود زنده است که در نظام مبتنی بر توحید و وحدتگرا، شکل شهر، کالبد معناست و هر شهر دارای حس است که اگر مزین به حسنات باشد هویت معنایی مردم را هم آرامش میبخشد.
شهر به واسطه فرهنگ و سنتهایی که ریشه در فطرت انسانی ما دارد با شهروندان خود همزبان میشود و این همزبانی باعث هویتمندی شهر برای اهالی آن است.
در زمانهای که ماهیت هستی بر ارتباط استوار است هر حرکتی در دل شهر و هر نماد و نشانهای «پیام» دارد و «نشان مشهد» یک پیام فرهنگی بود که از دل یک کار خوب، از قلب پایتخت معنوی ایران جوشید و در صورت فعلیت ظرفیتهای ارتباطی جهانشهر مشهد عالمگیر میشد.
نشان مشهد مبتنی بر حس قدرشناسی مشهدیها است برای تجلیل و بلکه تجلی آنان که در پرتو خورشید هشتم درخشیدهاند و لذا صرفا انتخاب برخی نفرات و معرفی آنان در یک آن یا یک آیین در یک روز باعث ادا شدن حق تجلیلشوندگان نیست؛ معرفی شاخصهای انتخاب الگوها و الگودهی اشخاص باید باعث تکثیر صفات حسنه آن شخصیتها در صفحات دل نوجوانان و جوانان جامعه باشد؛ آیا اینگونه است؟!
باید دقت کنیم که ارزشهای فرهنگی از طریق اجتماعی شدن منتقل میشود و افراد ارزشمند و ارزشمندان نیز با بارز بودن و متمایز شدن میتوانند الگو شوند؛ به چشم بیایند و در یادها جاودان شوند، چرا که تصاویر ذهنی اسوهها بر رفتار مردم موثر است و بر جهتیابی فعالیتهای اجتماعی آنان هم؛ هم.
نشان مشهد اگر میخواهد تداوم یابد که باید بیاید (به سبب انتظاری که در مخاطب ایجاد کرده است) لازم است تا همچون موارد مشابهی مانند نشان ایثار، برای دارندگانش، مزایا و منزلت و ارجی ویژه تعریف کند تا نشانگیرندگان نیز به آن ببالند.
اجرای این رویداد در عرصههایی کاملتر در ابعاد مختلف و نیز با پیشبینی زمینه اخذ پیشنهادهای مردمی (فراخوان چهره از سوی ولینعمتان نظام) و با تعیین ساز و کار اخذ آرای نخبگان و تشکلها و گروههای مردمی قطعا موفقتر خواهد بود.
در مجموع میتوان گفت شهر را زبان بسیار است و از جمله این زبانها، نمادهای شهری هستند که گاهی چندین برابر نهادها و حتی مدیران شهری میتوانند، سخن بگویند و مبلغ فعالیتهای حوزه شهری باشند.
براین مبنا انتخاب رویداد نشان مشهد یک نماد درست بود برای تبیین و تبلور آرمانشهر رضوی. برای ایجاد و افزایش احساس تعلق خاطر به شهر خورشید تا همه آنان که اهل مشهد هستند در رابطهای دو سویه بیشتر احساس اهلیت و انس با شهرشان را داشته باشند که اهلیت، مولود هویت است و مادامی خودمان را اهل اینجا میدانیم که با تمام شاخصهای شهرمان ارتباط برقرار کنیم.
رویداد نشان مشهد که در آغازین گامهای خود خوش درخشیده است در صورت بالندگی و توسعه میتواند یک ابر رخداد (mega-events) در عرصه ملی و فراملی تعریف شده و به نشانهدار کردن شهر(City-Branding) کمک کند که بودجه و اهتمامی مضاعف و عزمی همگانی میطلبد.
مجتبی محمودی مهماندوست/ مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور و رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی